پشت پرده اختلال در GPS 

نیرو‌های مسلح ایران برای ناوبری موشک‌ها و پهپاد‌های خود بی‌نیاز از سامانه موقعیت‌یاب جهانی (GPS) هستند.
کد خبر: ۶۸۳۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰ - 09August 2024
به گزارش خبرنگار دفاعی و امنیتی دفاع‌پرس، سامانه موقعیت‌یاب جهانی (GPS) ظرف روز‌های اخیر در ایران با اختلال قابل توجهی مواجه است. اختلال در ناوبری تاکسی‌های اینترنتی و بعضا از کار افتادن اپلیکیشن‌های مسیریاب از همین مساله ناشی می‌شود. 
 
پشت پرده اختلال در GPS 
 
بررسی‌های صورت گرفته حاکی از اختلال عمدی سامانه جی‌پی‌اس (GPS) از سوی ارتش آمریکا با هدف مختل کردن عملیات قریب‌الوقوع ایران علیه رژیم صهیونیستی است. لازم به ذکر است که استفاده ابزاری آمریکایی‌ها از GPS مسبوق به سابقه است و آنها در موارد قبلی نیز که مرتکب خطا شده و در اضطراب پاسخ ایران به سر می‌بردند، دست به همین کار زده بودند.
 
پروژه سامانه موقعیت‌یاب جهانی از سال ۱۹۷۲ توسط ارتش آمریکا آغاز شد و در سال ۱۹۹۳ به بهره‌برداری کامل رسید و به مرور در اختیار متحدان آمریکا و سپس کاربران عادی قرار گرفت. با عنایت به کارکرد حساس و راهبردی سامانه‌های موقعیت‌یاب به ویژه در حوزه نظامی و نیز اهمیت خوداتکایی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در اقدامی دوراندیشانه از سال ۱۳۹۱ طراحی و ساخت سیستم موقعیت یاب محلی را آغاز و در سال ۱۳۹۵ از سامانه بومی «هدی» رونمایی کرد. 
 
دقت فوق‌العاده بالا و پایداری و ثبات از مهم‌ترین ویژگی‌های سامانه هدی محسوب می‌شود. این بدین معنی است که نیرو‌های مسلح ایران و محور مقاومت برای ناوبری موشک‌ها و پهپاد‌های خود بی‌نیاز از سامانه موقعیت‌یاب جهانی (GPS) هستند و اقدام مذبوحانه ارتش آمریکا تاثیری در ناوبری تسلیحات راهبردی جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت.
 
گفتنی است به دلیل غیرقابل اعتماد بودن دولت و ارتش آمریکا و احتمال استفاده ابزاری آن‌ها از سامانه موقعیت‌یاب جهانی، بسیاری از متحدان این کشور نیز اقدام به راه‌اندازی سامانه موقعیت‌یاب زمین‌پایه و محلی (LPS) کرده‌اند.
 
انتهای پیام/ 944
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار